Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga ifall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, disposiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Beställning

Alla beställningar görs via internet. Alla akvarium samt terrarium förskottsbetalas och skickas med Pall/Halvpall. Vid större akvarier/terrarier skickas dessa med DHL eller annan likvärdig speditör. Vi tar inte emot beställningar från privatkonsumenter på något annat sätt än via vårt shoppingsystem på vår hemsida. Vi tillåter alltså inte att beställningar görs via ordinarie e-mail, fax, eller annat sätt av privatkonsumenter om inget annat avtalats. Är beställaren under 18 år ska målsmans tillstånd lämnas av beställaren innan ordern läggs. Beställningar som görs i en annan persons namn utan personens medgivande, eller på annat sätt medför att ZooSmart får ekonomisk eller annan skada polisanmäles. Efter en lagd order skickas det normalt sett ut ett automatgenererat e-mail: Orderbekräftelse inom några timmar. Detta mail innehåller, förrutom specifikation av din lagda order även ordernummer som du ska använda vid kontakter med oss angående ordern ifråga. Vi ber dig även att kontrollera ordern och dina adressuppgifter. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Beställningar av terrarium och akvarium kan även göras via Faktura eller delbetalning. Dessa varor är inte ordinarie lagervaror.

Priser

Alla priser är angivna i Svenska Kronor inklusive moms, exklusive frakt. Med kontant betalning menas direktbetalning ( dvs förskottsbetalning ) eller betalning mot postförskott ( dvs betalning vid leverans ). För att kunna beställa som omyndig eller underårig krävs målsmans godkännande. Betalningssätt väljes i kassan. Fraktkostnad tillkommer på samtliga beställningar, enligt det beräkningssätt som gäller för leveranssättet.
ZooSmart råder ej över prisförändringar på marknaden, varför priset som gäller vid beställningstillfället även gäller vid leveranstillfället, oavsett om priserna efter det att ordern har lagts går antingen ner eller upp. Vi förbehåller oss för eventuella felaktigheter.

Betalning

Förskottsbetalning och Faktura:

De betalningsmetoder vi tillhandahåller är förskottsbetalning och faktura. Vid val av förskottsbetalning betalar du in totalsumman till BG 5767-6728 och märker betalningen med ditt ordernummer. Genom att ange ditt ordernummer vid inbetalning hjälper du till att snabba på effektueringen av din order. Vid utebliven inbetalning skickas det inom en vecka efter orderdatum ut en påminnelse om inbetalning och om inbetalning ej sker inom två veckor från orderdatum, makuleras ordern.

Vid betalning via faktura samarbetar vi med Svea Ekonomi AB.
För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer.
Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar.
Samtliga fakturor är av ZooSmart AB överlåtna till Svea Ekonomi AB.


Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar.
Vid försenad betalning utgår avtalad samt lagstadgad påminnelseavgift.
Dröjsmålsränta utgår med 2 % per månad.
Vid utebliven betalning överlämnas fakturan till inkasso.

Genom vårt samarbete med Svea Ekonomi AB kan du teckna ett kontokreditavtal och därmed kunna delbetala ditt köp.
Kredittiden väljer du genom att kryssa i det kampanjalternativ som passar dig bäst.
Köpet kan alltid betalas i sin helhet närsomhelst, innan förfallodag.

Sedvanlig kreditprövning sker efter att personuppgifterna lämnats i kassan, i vissa fall innebär detta att en kreditupplysning tas.
En kopia på kreditupplysningen kommer i så fall skickas hem till dig.

Har du några frågor så kan du ringa 08-51493113 för närmare information.

3 månader räntefritt = 95 kr i uppläggningsavgift & 29 kr aviavgift.
6 månader räntefritt = 195 kr i uppläggningsavgift & 29 kr aviavgift
12 månader räntefritt = 295 kr i uppläggningsavgift & 29 kr aviavgift
24 månader räntebärande = 295 kr i uppläggningsavgift & 29 kr aviavgift & 9,95% ränta

 

Allmänna villkor hittar du här.

Standardiserad europeisk konsumentkreditinformation hittar du här.

Betalningsanmärkningar

Kreditupplysning görs alltid vid Fakturaköp.
Har du betalningsanmärkningar kan du endast handla genom Förskottsbetalning.

Leveranstider

Normalt skickas beställda varor samma dag eller dagen efter, med en leveranstid på ca 1-3 dagar.
Är varan inte lagervara eller tillfälligt slut kan det ta mellan 3-20 dagar innan leveransen skickas.
Observera att vi ej har alla tusentals varor i lager!
Vill du veta om just de varor du vill ha finns i lager, kan du maila, smsa eller ringa oss för lagerstatus!
Om varan skulle vara slut hos vår leverantör kan det ta ytterliggare tid att få hem varan, uppskattningsvis 1-2 veckor.
Delleverans av order kan ske på kunds begäran och medför ytterliggare fraktkostnader för kund.

Då vissa varor kan vara tillfälligt slut på lager kan vi ej garantera att kund får varor inom beräknad tid. Har kund valt ett frakt alternativ som tar en viss tid att skicka med exempelvis posten, kan denna leveranstid endast följas efter det att försändelsen är skickad från vårt lager.
Varor som tas hem som är ordinarie beställningsvaror kan avbeställas och då tillkommer avgifter såsom kostnad för lagerhållning av denna vara.
För närvarande uppgår kostnaden till 10% av varans värde exkl. andra avgifter. ( exempel på andra avgifter är Faktureringskostnad (50kr), Administrativ avgift (300kr) ).
Fiskfoder och annat foder som ej är markerat "i lager" är beställningsvara.
Detta för att hålla foder så nytt och färskt som möjligt!

Beställningsvaror har en normal leveranstid markerad på produkten.
Detta är dock ingen fast tidsram utan kan variera.

Leveranser

Vi skickar till våra grannländer: Norge, Danmark och Finland!
När ni anger er adress väljer ni vilket land ni tillhör och skriver in övriga adressuppgifter som vanligt.
Ni ska inte använda landsbeteckning före ert postnummer!

Ex:
 FEL: NO6699
 KORREKT: 6699

Alla leveranser sker av oss vald speditör, enligt det leveranssätt vilket presenteras innan bekräftelse av order göres, vanligtvis DHL, och debiteras enligt denna speditörs gällande prislista enligt den beräkningsbakrund denna speditör tillhandahåller. Det är på köparens ansvar att tillse att den adress som uppgivits till ZooSmart vid beställningstillfället är korrekt, och att köparen, efter det att ZooSmart effektuerat ordern följer upp leveransen hos speditören ( Kollisökning möjlig via vår Kollisökfunktion ) samt tillser att leveransen avhämtas/mottages på avhämtningsställe inom skälig tid från avsändandet, vanligtvis nio ( 9 ) dagar från avsändandet.
Normalt skickar vi varorna inom 1-3 dagar. Notera dock att varor som ej lagerförs eller är slut i lager kan ta upp till 20 dagar att få hem och skicka.

Lysrör skickas i hårda papptuber väl emballerade.
Mindre akvarium och terrarium skickas på halvpall och större akvarium skickas på helpall.

Fraktkostnad:

Fraktkostnad baseras på högsta vikt på varan.

1m³ taxeras som 280 Kg. Den betalbara vikten är volymvikten om den överskrider den fysiska vikten.
Exempel: En försändelse med måtten 0,35 x 0,25 x 0,15 m = 0,013125m³, har en fysisk vikt på 1,67 Kg men en volymvikt på 3,675 Kg ( 280 x 0,013125 )

Undrar du vad fraktkostnaden blir för de varor du har i varukorgen, loggar du bara in och går till kassan. Det första som kommer upp är val av fraktsätt varvid fraktkostnaden för din order också visas.

Större och ömtåliga varor som akvarium eller terrarium skickas med DHL Halvpall eller DHL Pall.

Fraktalternativ

Vi erbjuder olika alternativ för frakt av beställda varor som du själv kan välja i kassan.

DHL ServicePoint
Detta är alternativet för dig som vill hämta varorna hos ett ombud ( hos DHL kallat ServicePoint ). För att hitta din närmsta ServicePoint, gå in på den här sidan: ServicePoint Locator
Avisering sker via email, om inget mobiltelefonnummer angivs.

DHL HomeDelivery ( Hemleverans )
Hemleverans till dörren med eller utan avisering. ( ytterdörr på huset )
DHL aviserar dig innan leverans.
DHL ringer då upp dig när varorna kan levereras och ni kommer överrens om en tid och datum som passar dig.

Jag vill hämta varorna i Tollarp
För båda alternativen gäller att man själv hämtar varorna i Tollarp efter avtalad tid.
Varorna packas ner i en kartong och är därmed enkel att lasta ut i bilen. Bärhjälp ingår.
Adress till hämtplatsen meddelas när ordern är klar för avhämtning och man kan då meddela vilken tid och datum man kan hämta varorna.

Förändring av order

Kund äger givetvis fram till den punkt order effektuerats rätt att, utan kostnad för denne annat än prisskillnad på vara, förändra sin order, dock med reservation för av kund beställd vara vilken ej lagerföres. Vid ändring av vara på order gäller det pris som är aktuellt vid tillfället för förändringen.

Notera att order som redan levererats ut från vårt system av självklara själ ej kan ändras eller avbeställas.

Avbeställning/Annullering

Avbeställning av order är möjlig utan kostnad för kund fram till den tidpunkt ordern effektuerats.
ZooSmart äger motsvarande rätt att annullera en beställning. Du som kund är i fall vi effektuerat din order i samtliga fall skyldig att mottaga försändelsen. Avbeställning av icke lagervara vilken köpts in speciellt för kund är ej möjlig efter det att vi beställt samma vara från vår leverantör. En avbeställning är ej giltig förrän bekräftelse om detta mottagits från ZooSmart.

Ej utlöst försändelse

Vid ej utlöst försändelse debiteras frakt tur och retur. Utöver detta uttages en avgift motsvarande 10% av varuvärdet, dock lägst 240:- exklusive moms ( 300:- inklusive moms ). Denna avgift avser täcka de kostnader vi haft i samband med effektuering av order, såsom lagerhållning, hantering, packning, återförsel av vara, samt värdeminskning. Kravavgift på 200:- tillkommer.

Ångerrätt

Privatkonsumenter har rätt att ångra köpet inom fjorton ( 14 ) dagar enligt Distansavtalslagen. Enligt nämnda lag gäller också att varan skall kunna återlämnas i väsentligt oförändrat skick och obruten förpackning.

Kunden betalar själv returfrakten om inget annat anges eller avtalats.

Öppet köp

Öppet köp lämnas på alla beställningar. Produkten ifråga skall kunna returneras inom 20 dagar i obruten förpackning. Om du vill använda dig av öppet köp vänligen hör av dig till oss via telefon eller mail då detta ej kan omhändertas via hemsidan automatiskt.
Varor som skickas tillbaka utan att först ha tagit kontakt med oss och erhållit returinformation beläggs med en extra kostnad om 10% av varans värde för att föra in dessa i retursystemet.
Returnerade eller ångrade varor får inte vara söndriga.

Garantier

Samtliga varor i vårt sortiment omfattas av minst ett ( 1 ) års garanti om inget annat anges.

Transportskadat gods

Om en försändelse skadats i transporten, oavsett om skadan är väl synlig eller dold SKALL detta omedelbart anmälas till speditören ( vanligtvis Posten eller DHL ) inom 7 dagar, därefter till oss. Detta för att vi snarast möjligt skall kunna göra en omleverans eller på annat sätt avhjälpa felet.
Lampor och lysrör köpes på eget ansvar. Vi kan ej garantera att lampor och lysrör är hela och intakta vid leverans. Självklart paketeras lampor och lysrör väl och kontrolleras ALLTID funktionsmässigt innan packetering. Skulle en transportskada uppstå, har kund ansvaret för att anmäla detta först till speditör, därefter till oss.

Reklamationer

Defekta produkter som returneras till oss SKALL behandlas som om de vore felfria. Vänligen tillse därför att varan förpackas väl. I det fall kund är privatkonsument gäller enligt Konsumentköplagen att kund har rätt att få alla eventuella fraktutlägg betalda vid giligt returärende. Dock har företaget rätt att reglera hur sådan ersättning skall ske. Om returanledningen är garanti, eller reklamation, och fel ej kan påvisas, pga otillräcklig dokumentation av fel, om varan ej är defekt, om garantin är utgången eller förverkad, t ex pga ovarsamt eller felaktigt handhavande, utgår en avgift om 200:- exklusive moms ( 250:- inklusive moms ) för hantering och nerlagt arbete + kostnader för leverans tur och retur.

Information

Vi förbehåller oss för tryckfel, fel i information, samt fel i specifikation, på samtliga i vårt sortiment förekommande produkter. All bildinformation på våra sidor ska ses som illustrationer, och ZooSmart kan ej heller garantera att bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet.

Tvist

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.